Royal Unibrew utvider sitt samarbeid med PepsiCo: Hansa Borg og Solera overtar salg og distribusjon av Lay’s og Doritos i Norge

24. august 2022 | Royal Unibrew har inngått en avtale med PepsiCo om å overta salg, trade marketing og distribusjon av Lay’s® og Doritos® i Norge fra januar 2023. Royal Unibrew har allerede agenturet for snacksmerkene i Danmark, men overtar nå ansvaret for merkevarene også i Sverige, Norge, Finland, Grønland og Færøyene. Den pan-nordiske avtalen åpner dørene til snackskategorien og skal styrke salget av drikkevarer i de nordiske landene.

Med en portefølje av sterke, lokale drikkevarer kombinert med snacks, åpner Royal Unibrew opp muligheter for å skape verdi på tvers av kategorier.

Ifølge Lars Giil, administrerende direktør i Hansa Borg og Solera i Norge, som ble kjøpt opp av Royal Unibrew i mai 2022, er kontrakten med PepsiCo et steg i riktig retning når det gjelder å styrke Royal Unibrews markedsposisjon i de nordiske markedene:

– Dette er en ny og svært spennende satsning, som vil styrke oss ytterligere som leverandør til det norske markedet. Vi vil fremdeles ha vårt hovedfokus på drikkevarer, men med Lay’s® og Doritos® i porteføljen kan vi fra januar tilby noe ekstra, og bli en enda mer attraktiv partner til våre kunder i dagligvarehandelen, KBS og utelivsbransjen.         

Hos PepsiCo er de også entusiastiske til avtalen:
– Først og fremst vil jeg takke Orkla Confectionary & Snacks for vårt sterke snackssamarbeid. De har virkelig bidratt til å bygge våre merkevarer i Finland, Norge og Sverige de siste årene, sier Anders B. Pedersen, PepsiCos General Manager for North Europe Franchise.

– Denne nye, utvidede kontrakten med Royal Unibrew vil gi oss betydelige distribusjonssynergier på tvers av de nordiske landene, som våre kunder og forbrukere i stor grad vil dra nytte av i årene som kommer, uttaler han.

– Royal Unibrew har vært PepsiCo sin drikkevarepartner over flere år og har en bevist merittliste innen snacks. Suksessen mot den solide nummer 2-posisjonen* i Danmark ble drevet av Royal Unibrews distribusjonsstyrke og matchingen av deres drikkevareportefølje med våre snacksmerker. Den bygger videre på suksessen med å distribuere drikkevarer og snacks sammen, som gir perfekt mening også i Sverige, Norge og Finland. Jeg er sikker på at snacksvirksomheten vår har en lys fremtid i hele Norden gjennom dette nye og utvidede partnerskapet med Royal Unibrew, sier Pedersen.

– Den pan-nordiske avtalen medfører flere muligheter for oss som en del av Royal Unibrew, så vel som for kundene. Vi har som mål å bli den foretrukne leverandøren for våre kunder i Norge, og ser det som svært positivt at vi fremover vil ha et bredere utvalg å tilby lokalt. Ved å tilby komplementære produkter, det vil si chips og drikkevarer, ser vi en mulighet for å vokse sammen med kundene våre, og dermed øke sannsynligheten for mersalg, avslutter Giil.


Lay’s® og Doritos® – verdens mest populære snacks

  • Lay's® ble lansert i USA i 1932 av Herman Lay og er i dag verdens fremste snacksmerke med en portefølje av smakfulle potetgull.
  • Doritos® ble lansert i USA i 1964 – en karismatisk, smakfull tortilla-chips. I 1965 fusjonerte Lays "Frito-Lay Company" med Pepsi-Cola Company og tok navnet PepsiCo. I dag er Doritos® det største tortillamerket i verden med tilstedeværelse i 55 land.
  • Lay's® og Doritos® har vært tilgjengelig i Norge siden 2015. Orkla Confectionary & Snacks har siden da stått for distribusjon og salg av snacksmerkene i Norge. Fra januar 2023 overtar Royal Unibrew agenturet for merkevarene i Norge.
  • I tillegg til Lay's®-merket finnes Lay's® Bugles. Bugles er en maischips formet som et horn og laget for å lekes med – en unik, morsom snack som skiller seg fra den tradisjonelle oppfatningen av chips. I dag er Lay's® Bugles Original den bestselgende snacksen på det danske markedet. Lay's® Bugles er også tilgjengelig i Sverige, og merket har et stort potensial for andre nordiske markeder.

*Nielsen (Value Year to date, Period 7, Category: Total Salty Snacks excl. nuts, Scope: Total Grocery/Convenience)


Om Royal Unibrew

Royal Unibrew er et ledende multidrikkevareselskap med sterke, lokale merkevareporteføljer i sine hovedmarkeder i Norden, de baltiske landene, Italia og Frankrike. I tillegg selges produktene i mer enn 65 land i resten av verden. Royal Unibrew streber etter å tilby sine kunder en bred portefølje av høykvalitetsdrikker som imøtekommer forbrukernes krav på tvers av et bredt spekter av kategorier, inkludert øl, maltdrikker, brus, energidrikker, cider/ferdigdrink, juice, vann, vin og brennevin.

Royal Unibrew ønsker å være DET FORETRUKNE VALGET som lokal drikkevarepartner som utfordrer status quo ved å gjøre det bedre hver dag på en morsom, smidig og bærekraftig måte, og skape gode og hyggelige øyeblikk for sine forbrukere.
www.royalunibrew.com

Om PepsiCo
PepsiCo-produkter nytes av forbrukere mer enn én milliard ganger om dagen i mer enn 200 land og territorier rundt om i verden. PepsiCo genererte mer enn 79 milliarder dollar i nettoomsetning i 2021, drevet av en komplementær portefølje av drikkevarer og matvarer som inkluderer f.eks. Lay's, Doritos, Pepsi MAX, Gatorade, Mountain Dew og Quaker.

PepsiCo Positive (pep+) er vår strategiske ende-til-ende-transformasjon som setter bærekraft i sentrum for hvordan vi vil skape verdi og vekst ved å operere innenfor planetariske grenser og inspirere til positiv endring for planeten og menneskene. For mer informasjon, besøk www.pepsico.com

Hansa Borg Bryggerier og Solera Norge har en ledende markedsposisjon innen drikkevarer i Norge. Selskapet, som eies av Royal Unibrew, er representert innenfor samtlige drikkevarekategorier med en stor portefølje av egenprodusert øl, cider og mineralvann, komplementert med spennende produkter fra produsenter over hele verden, både med og uten alkohol.

Hansa Borg Bryggerier og Solera Norge leverer til dagligvarehandelen, Vinmonopolet, hotell, bar og restaurant, KBS og travel retail. Vår målsetning er å tilby drikkevarer av høy kvalitet for enhver anledning. Hansa Borg Bryggerier og Solera Norge inkluderer datterselskapene Engelstad, Best Cellars, Stenberg & Blom, Eurowine, Bottleneck, Winehouse, Multibev, Cuveco, Vinestor og Nøgne Ø.
https://hansaborg.no/
https://www.solera.no/

 

Pressekontakt: Stina Kildedal-Johannessen