Sommer, sol og alkoholfritt øl

Alkoholfritt øl har hatt en sterkere vekst enn alkoholholdig øl de siste årene. Vi har tro på at markedet for alkoholfritt øl vil fortsette å vokse her til lands og gleder oss over relansering av Clausthaler Radler Grapefruit i mai.

– Vi jobber aktivt med å tilby gode og nye drikkeopplevelser til våre kunder og kommer i mai tilbake med Clausthaler Radler Grapefruit, som var en salgssuksess da den ble lansert for første gang som limited edition sommeren 2020, sier merkevaresjef for Clausthaler, Henriette Berland.

Hansa Borg Bryggerier driver radler-kategorien i Norge som nå tilsvarer nesten 900 000 liter årlig (Kilde: Nielsen MAT per uke 13), og har gjort suksess med både Hansa Radler Grapefrukt med en alkoholprosent på 2,4 %, og alkoholfrie Clausthaler Radler Lemon, som kom tilbake i fast sortiment i butikk i februar 2020.

– Markedet for alkoholfritt øl hadde en vekst på nærmere 30 prosent i 2020 og vi opplever spesielt stor etterspørsel etter drikkevarer som er forfriskende, har mindre bitterhet, mer smak og som også er noe annet enn bare øl. Clausthaler Radler Lemon har doblet volumene hvert eneste år siden lanseringen i 2017. Forbruker ønsker seg flere smaker, spesielt nå som sommeren står for døren. Det er derfor gledelig å kunne informere om at Clausthaler Radler Grapefruit, som inneholder 50 % alkoholfritt øl og 50 % leskedrikk, nå er tilbake. En perfekt variant for sommeren!

Satser på NoLo 
– NoLo (no or low alcohol)-trenden har nådd Norge og salget av både alkoholfritt øl og lettøl er i vekst. Vi har store forventninger til markedet og den videre utviklingen innen både radler-, lettøl- og alkoholfrittkategorien, sier leder for marked, innovasjon & innsikt, Ingrid Sørhaug. 

Hansa Borg Bryggerier satser i dette området, både ved å tilby større valgfrihet til forbruker i dagligvarehandelen og ved å samarbeide med utelivskunder for å sikre at alle som selger produkter fra Hansa Borg Bryggerier også skal kunne tilby alkoholfrie alternativer til sine kunder. Formålet er å legge til rette for mer ansvarlig drikking.

#HoldMeteren
– Alkoholfritt er spesielt i vekst blant dem som er opptatt av sunnhet og helse, tilføyer Berland. Særlig sammen med barn er det attraktivt å velge alkoholfrie drikkevarer fremfor alkoholholdige – og så er det jo en kjensgjerning at det er lettere å holde meteren og overholde smitteverntak når man drikker alkoholfritt.

Clausthaler og Hansa Borg Bryggerier har den siste tiden hatt fokus i sosiale medier på å motivere forbrukerne til å holde avstand med glimt i øyet. Sjekk ut «Hold-meteren»-kampanjen på https://holdmeteren.no/