30 år med Clausthaler

Julen handler om tradisjoner og flere velger seg alkoholfrie alternativer i julehøytiden. Tradisjonen tro kommer Hansa Borg også i år med det alkoholfrie juleølet, Santa Clausthaler, fra Norges første alkoholfrie merkevare Clausthaler, som i år kan feire 30 år på markedet.  

Hansa Borg sitt samarbeid med den anerkjente drikkevareaktøren Radeberger Gruppe brakte Clausthaler til Norge i 1990. Det flere ganger prisvinnende alkoholfrie ølet ble raskt en slager på det norske markedet og satt standarden for kategorien alkoholfritt øl her i landet.

Hansa Borg Bryggerier har en eksklusiv avtale med Radeberger Gruppe AG om produksjon, distribusjon, salg og markedsføring i Norge, og var en pådriver da Santa Clausthaler – Norges første alkoholfrie juleøl, kom på markedet i 2002.

– Santa Clausthaler kan sies å være en pioner innen alkoholfritt juleøl, sier merkevaresjef for Clausthaler i Hansa Borg, Henriette Berland. Det var nemlig først etter suksesslanseringen til vårt marked at det alkoholfrie juleølet fra Clausthaler ble lansert i andre land av Radeberger.

Alkoholfritt juleøl står for 33 prosent av alt alkoholfritt øl som selges i dagligvarehandelen i desember. Kategorien vokste dobbel så mye som øvrig alkoholfritt øl i 2019.

– Flere og flere får øynene opp for alkoholfritt øl og det er gledelig å se at Santa Clausthaler oppleves som et fullverdig alternativ til juleøl, sier Berland.

Hun legger til at det er mange grunner til at flere velger alkoholfritt. For det første treffer alkoholfritt øl på viktige drivere i drikkevarekategorien. Alkoholfritt øl inneholder for eksempel færre kalorier enn en vanlig øl, i tillegg til at produktene inneholder lite sukker og naturlige ingredienser. De siste årene har det også kommet flere produkter og smaksvarianter innenfor kategorien, noe som gir større valgfrihet og rekrutterer flere forbrukere.

Santa Clausthaler er brygget som et ekte juleøl! Det er et mørkere øl med mild, frisk smak og fin avstemt bitterhet. Mange mener at god julemat krever godt juleøl, og at Santa Clausthaler passer perfekt til julemåltidene.

– Det er viktig for Hansa Borg å kunne tilby produkter som passer til enhver anledning. Det er en del av vårt samfunnsansvar, sier leder for kommunikasjon og bærekraft, Stina Kildedal-Johannessen.

Alkoholfritt øl er et godt alternativ i flere situasjoner, i tillegg til å være rimeligere enn de alkoholholdige. Ser man på trendene som driver drikkevarekategorien generelt, er alkoholfritt i vekst – spesielt blant dem som er opptatt av sunnhet og helse, og vi ser at de unge i større grad en tidligere velger enten alkoholsvakt eller alkoholfritt.

Denne julen planlegger Hansa Borg for å selge 250 000 liter Santa Clausthaler, en vekst på nesten 30 prosent sammenlignet med i fjor.