Hansa Borg støtter Aass Bryggeri: Norske ølmerker drukner

Internasjonale ølmerker er godt synlig i de fleste TV-kanaler, uansett om vi velger å se hopp, skiskyting eller fotball. Vin promoteres av Vinmonopolet, mens bryggerienes produkter skal hemmeligholdes. Sterkt konkurransevridende, mener Lars A. Midtgaard, adm. dir. i Hansa Borg Bryggerier.

De siste årene har vi fått et langt større utvalg av øl i Norge, både norske øltyper og utenlandske. Det er positivt, spesielt med tanke på å opprettholde fokus på øl og bryggerikultur, og det gir forbrukerne et godt utvalg. Men ulike konkurransevilkår vil på sikt drukne norske ølmerker i den massive synligheten til sterkere alkoholholdige produkter og utenlandske ølmerker. Derfor støtter Hansa Borg Bryggerier nå Aass Bryggeris kamp for å beholde omtalen av mat og øl på sine nettsider.

Salgstall Bryggeri- og Drikkevareforeningen har hentet inn viser at utenlandske ølmerker øker kraftig, mens de tradisjonsrike norske øltypene taper terreng. Folk påvirkes av TV-reklame, Internett, arenareklame på sportsarrangementer og de produktene de møter på ferie i utlandet. Samtidig er norske bryggerier tvunget til å holde hemmelig at de brygger øl, til og med på sine egne nettsider.

– Vi synes det er flott at vi nå får et mer variert utvalg av øl i Norge, men skulle gjerne sett at vi på lik linje med Vinmonopolet kunne fortelle om ølet vårt og hvilken mat det passer til, sier administrerende direktør i Hansa Borg Bryggerier, Lars A. Midtgaard. Men konkurranseforholdene er skjeve og svekker norske ølmerkers posisjon når vi ikke har mulighet til å informere om våre produkter på lik linje, fremholder han.

Vi lever i en globalisert verden og informasjon om utenlandske øltyper og sterkere alkoholholdige alternativ er bare et tastetrykk unna. Da alkoholreklameloven ble vedtatt i 1975 fantes ikke Internett, folk reiste langt mindre og produkter var langt i fra så verdensomspennende som de er i dag – verden har blitt mindre. – Dette må vi ta konsekvensene av, mener Midtgaard. – Vi ønsker ikke å oppheve eller uthule reklameforbudet, men vi må få like vilkår til å informere nøkternt om våre produkter, sier han. Midtgaard forstår godt at Terje Aass er frustrert over forskjellsbehandlingen.

Om Hansa Borg-konsernet
Hansa Borg Bryggerier er Norges største norskdominerte bryggerikonsern. Selskapet har produksjonsanlegg i Bergen, Kristiansand, Sarpsborg og Stryn, og har ca 630 faste ansatte. Hansa, Borg, CB, Grevens Cider og Olden er selskapets viktigste egeneide merkevarer. I tillegg har selskapet lisens på produksjon og markedsføring av Schweppes, Clausthaler og Heineken. Omsetningen for 2009 endte på ca 3 milliarder kroner, inkl. særavgifter.