Hansa Mango IPA relanseres i 2021 med mål om fast sortiment!

Hansa Mango IPA er en av de største nylanseringene vi har sett i norsk dagligvarehandel på mange år. Produktet slår alle rekorder i ølmarkedet og responsen er og har vært helt uten sidestykke.

 

– Mottakelsen har vært helt fantastisk! I 2020 har vi produsert over 2,5 millioner liter Hansa Mango IPA, altså mer enn 5 millioner halvlitere, sier merkevaresjef for Hansa, Ann-Therese Samuelsen.

Umettelig marked
Hansa Mango IPA ble første gang lansert som ‘limited edition’ i 2019. 280 000 halvliterbokser ble revet ut av butikkhyllene og selskapet tidoblet volumet før relanseringen i februar 2020. Drikkevareleverandøren økte produksjonsvolumet ytterligere i april og har siden mai levert en jevn strøm av produktet til handelen.

Hansa Borg har historier på utallige kunder som har ringt rundt til butikker, holdt av varer, kjøpt opp et lager hjemme og de som skriver kjærlighetsbrev om deres store forelskelse, Hansa Mango IPA, som de trenger hjelp til å finne tilbake til. Egne Facebook-grupper er opprettet av forbrukere og de fargerike boksene er et yndet fotoobjekt i sosiale medier. Kort sagt – historiene tar ikke slutt, og engasjementet er stort!

Mål om fast sortiment i 2021
Det tar rundt fem uker å brygge et brygg med Hansa Mango IPA. I tillegg er produktet komplisert å produsere, med spesielle ingredienser som er hemmeligheten til hvorfor det smaker så godt.

– Vi tok høyde for en svært stor økning i salget i 2020 med tanke på råvarer. Selv om vi fikk sikret oss ekstra leveranser fra USA, har begrenset tilgang i markedet til enkelte innsatsfaktorer ført til at vi ikke har klart å levere nok varer ut til våre trofaste kunder. Vi må derfor dessverre avslutte leveransen av Hansa Mango IPA i september, som også var opprinnelig plan. Vi jobber hardt for å sikre nok innsatsfaktorer, slik at vi kan tilby Hansa Mango IPA som et helårsprodukt fra februar 2021, sier kommersiell direktør i Hansa Borg Bryggerier, Niklas Minken.

Hansa Mango IPA er allerede i fast sortiment i uteliv og vil være mulig å få tak i på barer/restauranter ut året.

Trendsetteren Hansa Mango IPA

  • Ølet er en «hybrid» mellom lettdrikkelig øl og spesialøl
  • Tidenes beste lansering fra Hansa Borg
  • Over 2,5 millioner liter produsert i 2020
  • Forbrukerinnsikt viser at en god andel av forbrukerne som har kjøpt Hansa Mango IPA er nye til ølkategorien
  • Flere konkurrenter har nå lansert lignende produkter. Dette bekrefter at Hansa Mango IPA er en ledestjerne innenfor en ny kategori (fruktig IPA) 

 

PRESSEKONTAKT:
Stina Kildedal-Johannessen
Leder kommunikasjon og bærekraft i Hansa Borg Bryggerier
stina.kildedal-johannessen@hansaborg.no | 934 12 301